https://hook.eu1.make.com/ehvez4endy2xhux9bqychdv1tsecaw7p

UX Writing

UX writing - na czym polega i dlaczego jest tak ważny?

UX writing - na czym polega i dlaczego jest tak ważny?

Wiesz, że to, co czytasz na ekranie twojego telefonu czy komputera ma wpływ na to jak oceniasz funkcjonalność danej aplikacji czy strony? To właśnie magia UX writingu - sztuki pisania tekstów, które sprawiają, że korzystanie z technologii jest łatwiejsze i przyjemniejsze. 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, czym jest UX writing i dlaczego może tak bardzo wpływać na Twoje doświadczenia związane z korzystaniem z danego produktu/usługi, to zapraszamy do lektury naszego artykułu. Wspólnie z nami odkryj moc, jaka kryje się za słowami!  

UX writing - co to takiego?

UX writing to specjalizacja w dziedzinie projektowania użytkowego, która koncentruje się na tworzeniu klarownych i skutecznych tekstów w interfejsach cyfrowych. Jego głównym celem jest ułatwienie i usprawnienie Twojej interakcji z produktem. 

Dobrze zaprojektowane teksty w aplikacjach, na stronach internetowych czy w systemach cyfrowych pełnią wiele istotnych funkcji. Nie tylko nawigują czy informują o dostępnych funkcjonalnościach, ale pomagają także w rozwiązywaniu problemów oraz przekonują do podjęcia określonych działań. 

W praktyce, osoby zajmujące się UX writingiem opracowują wszystko - od krótkich komunikatów po długie formularze, dbając o to, aby język był dostosowany do potrzeb i oczekiwań osób korzystających z danego rozwiązania. 

Rola osób UX writerskich

Osoby zajmujące się UX writingiem są niczym przewodnicy po cyfrowym świecie. Muszą dokładnie rozumieć, jak osoba używająca danego rozwiązania myśli i jakie ma oczekiwania. Dzięki temu są w stanie tworzyć teksty, które nie tylko informują, ale także angażują i zachęcają do działania. 

Osoby UX writerskie stoją na straży jasności komunikacji oraz przystępności interfejsów i pełnią kluczową rolę w większości zespołów projektowych.

Dlaczego UX writing jest tak ważny?

Często mówi się, że UX writing jest formą projektowania poprzez słowa. Tak naprawdę nie można się z tym nie zgodzić, gdyż dobry UX writing jest integralną częścią doświadczenia osób korzystających z danego rozwiązania.   

Sposób formułowania komunikatów oraz innych treści kierowanych do osób klienckich ma bezpośredni wpływ na percepcję strony lub aplikacji, co z kolei przekłada się na sukces całej firmy. Dlaczego jeszcze UX writing jest tak ważny?

Wpływ na doświadczenia osób odbiorczych 

Dobrze zaprojektowane teksty w interfejsie mogą poprawić doświadczenia wynikające z korzystania przez Ciebie z danego produktu lub usługi Pomagają Ci zorientować się także w produktach, informują o funkcjach i asystują w przypadku błędów, co zwiększa ogólną satysfakcję korzystania z aplikacji czy strony.

UX writing a konwersja

Teksty, które są zrozumiałe i przekonujące, mogą również znacząco wpływać na konwersję - od zwiększenia liczby rejestracji, przez zachęcanie do zakupów, aż po efektywne przekierowywanie Cię do pożądanych akcji. UX writing pomaga więc nie tylko tworzyć lepsze produkty, ale także osiągać cele biznesowe.

Przykłady skutecznego UX writingu

Poniższa instrukcja przedstawia kilka podstawowych zasad, które naszym zdaniem mogą pomóc w tworzeniu zrozumiałych komunikatów, przycisków i formularzy. Dzięki nim osoby korzystające z danej aplikacji, produktu bądź usługi będą wiedziały, czego się spodziewać i jak rozwiązać ewentualne problemy. 

Przyciski działania:

  • Formułuj treści przycisków precyzyjnie.
  • Używaj takich sformułowań jak „Dodaj do koszyka” zamiast ogólnych „OK” czy „Wyślij”.
  • Informuj użytkownika bezpośrednio o skutkach naciśnięcia przycisku.

Komunikaty błędów:

  • Twórz zrozumiałe i pomocne komunikaty o błędach.
  • Informuj o problemie oraz sugeruj sposób jego rozwiązania.
  • Przykład: Zamiast „Błąd 404”, napisz „Przepraszamy, strona, której szukasz, nie istnieje. Może chcesz wrócić na stronę główną?”

Formularze:

  • Używaj przejrzystych i zrozumiałych etykiet formularzy.
  • Wyjaśniaj, jakie informacje są potrzebne i dlaczego.
  • Przykład: Zamiast prosić o wpisanie „tel”, napisz „numer telefonu” (Ważne: etykiety powinny być cały czas widoczne i utrzymywać kontrast ekranowy). 

CTA (Call to Action):

  • Twórz ciekawe i zrozumiałe wezwania do działania.
  • Zachęcaj użytkownika do podjęcia pożądanej akcji.
  • Przykład: Zamiast ogólnego „Kliknij tutaj”, napisz „Zarejestruj się za darmo i zacznij korzystać”.

Dlaczego warto dbać o teksty w UX?

Teksty w interfejsach to nie tylko dodatek, ale kluczowy element, który wpływa na efektywność i przyjemność korzystania z cyfrowych produktów. Profesjonalny UX writing sprawia, że produkty stają się bardziej intuicyjne, a marki – bardziej ludzkie i zrozumiałe. Inwestycja w dobre praktyki UX writingu, to inwestycja w lepszą komunikację, a więc i relację z Tobą, jako potencjalną osobą odbiorczą, a tym samym większe zaufanie i lojalność oraz silniejsza pozycja na rynku.